HÓLYAGHURUT („FELFÁZÁS”)

A hólyaghurut a húgyhólyag gyulladása, amelyet leggyakrabban baktériumok okoznak. Előfordul ugyan, hogy Staphylococcus és Streptococcus baktériumok felelősek a hólyaggyulladásért, de sokkal gyakoribb, hogy Escherichia coli, vagy röviden E.coli váltja ki. A betegség tünetei: alhasi panaszok, fájdalmas és/vagy gyakori vizelés, véres vizelet, ritkán lázzal, hányingerrel és hányással is járhat a betegség. A magas láz súlyosabb vesefertőzésre is utalhat, ezért komolyan kell venni. Nem biztos, hogy mindegyik tünet jelentkezik, de már néhány után is érdemes felkeresni az orvost.

Az E.coli általában észrevétlenül él a bélcsatornában. Több módon átkerülhet a bélcsatornából a húgycsőbe és a húgycső nyílásától már csak néhány centimétert kell vándorolnia a húgyhólyagig.

1.     A hólyaggyulladás kialakulását elősegítheti a nemi élet

Hagyományos együttlét során a húgycsőre gyakorolt nyomás az E.colit a hólyagba felnyomhatja, amely meleg, nedves, kellemes környezet számára. Anális közösülést követően is átkerülhetnek bélbaktériumok a hüvelybe.

2.     Nem csak a szexuálisan aktív nők kaphatnak hólyaggyulladást, hanem a kislányok és önmegtartóztató nők is. Néhány egyéb tényező, amely növeli a hólyaggyulladás esélyét:

q  Szoros, nem pamut alsónemű viselése hosszú ideig (pl.: kombidressz, tanga).

q  Széklet után helytelen fenéktörlés (hátulról előre).

q  Szüléskor vagy műtétnél használt katéter, amelyet azért vezetnek a húgycsőbe, hogy a vizeletet elvezessék. (Egy vizsgálat szerint a kórházban szerzett fertőzések több mint 90%-a húgy- és ivarszervi fertőzés, amely ennek az eljárásnak tudható be.) A katéterrel a baktériumok közvetlenül a hólyagba jutnak.

q  A hüvelyben megtelepedő baktériumok is fenntarthatják a visszatérő húgyúti fertőzést.

q  gyógyszerszedés abbahagyása a gyulladás teljes gyógyulása előtt. Ha a gyógyszer szedését abbahagyja, mielőtt az összes baktérium elpusztult volna, a tünetek megszűnnek ugyan, de a baktériumok tovább élnek és növekednek, és végül a tünetek is visszatérnek. Egyes szakemberek úgy vélik, hogy a gyógyszerszedés idő előtti abbahagyása hozzájárulhat a rezisztens baktériumtörzsek kifejlődéséhez is.

q  Újrafertőződés. A nőknél sokkal gyakoribb, hogy E.colival újrafertőződnek, mint a visszaesés. Számítások szerint, ez történik azoknak a nőknek a 80%-ánál, akik többször is megkapják a hólyaggyulladást.

Fontos megjegyezni, hogy némelyik tünet más szexuálisan terjedő betegségnél is előfordulhat pl. chlamydiánál, melyről kimutatták, hogy visszatérő hólyaggyulladással fordul elő. Ha tehát ilyen aggodalmaink vannak, vizsgáltassák meg magukat, hogy pontosan tudják, mi a baj.

Néhány nehezen kezelhető betegség is okozhatja a fenti tüneteket pl.: daganatok vagy az inkontinencia egyes típusai.

Egyes habfürdők, női intim termékek, illatos vécépapírok izgatják a húgycső körüli bőrt, és vizeléskor égés jelentkezik, bár nem lehet baktériumot kimutatni. Néhány étel és ital is kiválthat hólyaggyulladásra jellemző tüneteket, de itt sincs fertőzés.

A betegség kezelése a leggyakrabban előforduló fertőzés esetén történhet gyógynövénnyel vagy gyógyszerrel is. A gyógynövény előnye, hogy az ismételt fertőzés előfordulását csökkenti.