TRICHOMONAS

Egysejtű, ún. protozoon kórokozóról van szó, amely mind a férfiakban, mind a nőkben élhet. Férfiakban az élősködő a húgycsőben és a prosztatában él. Nőknél a hüvelyben található, és igen kellemetlen elviselni a szagos váladékot meg az egyéb tünetek okozta kifejezett kellemetlenségeket. A Trichomonas kedvel bármilyen nedves felületet: mosdókendőt, törülközőt, fehérneműt, fürdőruhát, vécéülőkét. Ez az egyetlen szexuális úton terjedő betegség, amely a vécéülőkéről is megfertőzhet. A trichomonas a műanyag ülőkén két óra hosszat is életben marad. Életben marad a vibrátorokon és a hüvelyöblítéshez használt eszközökön, valamint uszodában és fürdőkben. A kórokozó azonban mégis leginkább a fertőzött egyének hüvely- vagy péniszváladékaival kerül át, nemi érintkezéssel vagy ujjal. Mivel a parazita általában a bélben él, megfertőzheti a hüvelyt a széklettel, ha helytelenül, hátulról törölik meg magukat, nem pedig fordítva, vagyis a hüvellyel ellentétes irányba. Nem tisztázott az oka, de a trichomonas gyakori az erős, dohányos nőknél. Természetesen gyakoribb olyan nőknél, akik rendszeres nem életet élnek, gyakran Candida-fertőzéssel vagy gonorreával egyszerre, de megkaphatják olyan lányok is, akik nem élnek szexuális életet, valamilyen módon a fentebb említettek közül. Ha nem kezelik, évekig meghúzódhat a szervezetben, jelen van, de nem aktív formában.

Ø  állandó, gyakran bőséges váladék, amely vizes és buborékos, vagy gyöngyöző, a színe pedig szürke vagy sárgászöld;

Ø  kellemetlen szag;

Ø  a szeméremtest viszket, és néha a comb belső része is;

Ø  égető érzés az igen érzékeny szeméremtestben, néha vizeléskor is;

Ø  kevés vérzés, ha a viszketés és a fájdalom különösen erős;

Ø  fájdalom a nemi élet során;

A trichomonast bármikor el lehet kapni, de a tünetek a havi vérzés alatt súlyosbodhatnak. Az egyetlen biztos módja azonosításának az orvosi mintavétel a hüvely váladékból, és ennek  megvizsgálása. Ha egy nőnél felismerik a kórokozót, akkor az elegendő ok arra, hogy a férfit is kezeljék. Még ha nem is tőle, hanem pl. fürdőben kapta meg a betegséget, akkor is átadhatta neki, mielőtt a tüneteket észlelte magán.