Gardnerella

A Gardnerella szexuális úton terjedő betegség. A nők úgy kaphatják el a baktériumot, ha fertőzött férfival közösülnek, akinek a húgycsövében megtelepedtek a baktériumok. A Gardnerella lappangási ideje kb.5-10 nap. A fertőző férfinak valószínűleg nincsenek tünetei, vagy ha vannak is, enyhék: csípő érzés vizelésnél, vagy gyakori vizelési inger.

A statisztikák szerint nagyobb az esélye a Gardnerella-fertőzésre annak, akinek több partnere van, akinek spirált helyeztek fel, vagy méhnyak gyulladása (cervicitise) van. A szokványos mikrobiológiai mintavételnél használt pálca nem szűri a kórokozót. A fertőzött hölgyeknek – a betegség megszerzését követően - nagyobb az esélyük egyéb szexuális úton terjedő betegségekre, ezért érdemes a diagnózis után kivizsgáltatni, hogy nincs-e mellette Ureaplasma, Chlamydia vagy Mycoplasma is. A Gardnerella átterjedhet a méhre és a petevezetékre is, ahol gyulladást, majd meddőséget okoz.

•     Szürkésfehér váladék ürülése, gyakran olyan sok, hogy betétet kell viselni.
  •     A váladéknak kellemetlen, halszaga van, amely erősödhet együttlét után.
  •     Viszketés nem valószínű, de néhány esetben jelentkezhet.
  •     Vizeléskor enyhe csípés fordulhat elő. Ezen kívül fájdalmas lehet az együttlét, lehetnek hasi görcsök, és megdagadhatnak a nyirokcsomók a hasban és a combban, bár ezek ritka tünetek.

A tünetek leírása után jegyezném meg, hogy ha valakinek folyása van, még ha erős is, de más tünete nincs, nem biztos, hogy fertőzött. Élettanilag a hüvelyfal sejtjeinek leválása leginkább a havi ciklus első két hetére jellemző (a számolást a vérzés első napjától kezdve), mely időtartam alatt fehéres folyás észlelhető, ez néhány nőnél intenzívebb is lehet. A szokásos váladék mennyisége a stressztől függően is változik; növekszik, ha az ember sokat ideges, fél vagy lelkileg levert. Tehát ránézésre nincs olyan orvos, aki precízen, megbízhatóan megmondja a fertőzés típusát.

Gardnerella fertőzésnél a partnert is kell kezelni. A kezelést végig kell csinálni, mert túl korán befejezve a kórokozó megint elszaporodik, és gyógyszerre ellenállóvá válik. Nem javasolt hüvelyöblítést végezni, mert ettől a kórokozó nem pusztul el.

Rendelőmben a kórokozó kezelése gyógyszerrel történik, melyet kiegészítek gyógynövénykeverékkel.

Panasza vagy kérdése van?

Foglaljon időpontot vagy vegye fel velem a kapcsolatot!

Időpontfoglalás  Kapcsolat